Як розповідати дітям про права людини: домашнє завдання для вчителів

Якби можна було б давати домашнє завдання вчителям, то на весняних канікулах я би порадила їм позбутися радянського страху перед свободою і перечитати Міжнародний білль про права людини.
…Про повагу до гідності учня, про його свободу вираження поглядів та доступ до матеріалів з прав людини нещодавно говорили з директором Освітнього дому прав людини в Чернігові Сергієм Буровим, експертом національногосоціологічного дослідження “Що українці знають і думають про права людини”.
Правозахисник прокоментував деякі цікаві цифри дослідження, на які було б не зайве звернути увагу управлінням освіти, адміністраціям шкіл та й самим учителям.
У межах дослідження було проведене, зокрема, опитування вчителів (112 осіб). Результати дослідження доступні за посиланням.
Найперше Сергій Буров звертає увагу на викривлене розуміння прав людини. Причому це біда не тільки освітян, а й усього суспільства:
“Учителі дуже часто поєднують права людини і обов’язки. Але це зовсім різні категорії. У нас побутує пострадянське кліше: от коли виконаєш свої обов’язки, тоді і матимеш права. Більше того, є побоювання, щоб людина мала свободу. Вважається, що у свободі багато ризиків, мовляв, буде зроблене щось не так. Тож треба учнів тримати в шорах: головне – не забувати про обов’язки…”.
Буров продовжує: “Можна побиватися, що недостатній рівень знань про права людини у вчителів, але… навіть у нашій Конституції чимала плутанина.
Візьмемо хоча б розділ “Права, свободи і обов’язки людини і громадянина”… Поєднали і права людини (які дані кожному та кожній від народження, і вони ніяк не передбачають обов’язки), і права громадянина (які “залежать” від того, до якої країни належить особа). Якраз тут є оті обов’язки, про які держава нам так любить невпинно нагадувати…”.
Про “викривленість” свідчить і той факт, що більшість опитаних учителів (60,7%) вважають, що викладання прав людини в школах є задовільним. “Це в той час, коли системне розуміння прав людини в українській школі взагалі відсутнє”, – гірко коментує Сергій.
Причин чимало. Бракує справді підготовлених кваліфікованих учителів (про це згадується 24 рази), це і неякісні програми, які не відповідають суті предмету прав людини (20 згадок), неякісні підручники (43 згадки). Загалом викладання абстрактне, бракує прикладів, які би показували зв’язок прав людини з іншими предметами, а головне – їхню “реальність” у житті (50 згадок).
Вчителі також називають незацікавленість учнів у правах людини в межах викладання різних предметів (наприклад, правознавства), оскільки їх вважають “необов’язковими”, як то кажуть – не для ЗНО (34 згадки).
У розмові із Сергієм Буровим спливає ще одне питання – доступу до матеріалів (зокрема, про це говорять 46 опитаних освітян).
“Як на мене, проблема не тільки у відсутності книжок. Нехай їх не так багато, але вони є… Однак є питання доступу до інформації. Адже доступ – це також і популяризація матеріалів про права людини, і рекомендації різних методик від органів управління освіти, і заклик ними користуватися тощо.
Так, про найвідоміший посібник Ради Європи з навчання молоді правам людини“Компас” знають дуже мало наших учителів. А він перекладений українською і розміщений у відкритому доступі. Причому “Компас” корисний не тільки суто для правничих дисциплін. Посібник може стати в нагоді навіть для проведення “звичайних” класних годин”, – ділиться експерт.
Права людини, за великим рахунком, можна вивчати і… на математиці.
“Скажу грубо: можна ж замість бочок рахувати міжнародні документи. До прикладу, Міжнародний білль про права людини складається з трьох документів: Загальна декларація прав людини плюс два міжнародні пакти (про громадянські і політичні права та про економічні, соціальні і культурні права)… Поки діти порахують – вчитель встигне коротко пояснити, що це таке.
Треба також прибирати із задач нечутливі ґендерні стереотипи, коли дівчинка чистить два відра картоплі, а хлопець виготовляє шурупи…”, – пояснює Буров.
Освітянською мовою це значить “компетентнісний підхід”. Про це йдеться, зокрема, в статті 12 Закону України “Про освіту”. Серед переліку ключових компетентностей, необхідних кожній сучасній людині для успішної життєдіяльності, згадуються громадянські та соціальні компетентності, пов’язані з ідеями демократії, справедливості, рівності, прав людини, добробуту та здорового способу життя, з усвідомленням рівних прав і можливостей.
Причому Сергій Буров каже, що у викладанні прав людини (ширше – формуванні громадянської кометентності) важливий не тільки зміст, а й сама методика:
“Наскільки методи викладання є демократичними, чи поважає вчитель гідність і думку кожної дитини, її свободу висловлювання… Дитина може не погоджуватися з якимсь твердженням вчителя, але якщо вона обґрунтує чому, то це може бути відповідно оцінене”.
Обговорюючи результати дослідження, згадуємо і про різноманіття, питання дискримінації й готовність учителів до нових викликів, пов’язаних із правами людини.
Згідно з дослідженням, лише третина вчителів заявили, що в їхніх школах трапляються випадки дискримінації. “Цю цифру слід правильно тлумачити. У всіх без винятку навчальних закладах трапляються випадки дискримінації, навіть у найгарніших школах. Та лиш третина опитаних вміє їх помічати“, – каже Сергій Буров.
Про яку ж дискримінацію йдеться? Найчастіше вчителі згадують про дискримінацію учнів “з особливою поведінкою”, а саме неконтактних, нервових, гіперактивних дітей тощо (21 згадка), часто кажуть про дискримінацію дітей з бідних сімей (11 згадок), фізично слабких, які не можуть себе захистити (11 згадок), або дітей, які мають конфлікт з так званими лідерами класу (11 згадок).
Сергій Буров називає ще одне цікаве спостереження: ніхто з опитаних освітян не сказав, що в школах дискримінують дітей з інвалідністю.
“Скоріш за все тому, що навчальні заклади в нас загалом не доступні для таких дітей. Якщо говорити про архітектурну доступність, то за даними Держслужби статистики з 16 395 навчальних закладів лише 69 можуть забезпечити по всій школі доступ дітям з інвалідністю. Тому навчання дітей з інвалідністю разом з іншими дітьми, на жаль, досі не є поширеною практикою. Тому їх просто немає для вчителів, нема кого і дискримінувати, як би це дико не звучало…”, – гірко всміхається правозахисник.
Абсолютна більшість опитуваних (65 %) усвідомлюють, що завдання вчителів полягає також у тому, аби стежити, щоб діти не дискримінували одні одних, та вчасно на це реагувати. Водночас, близько п’ятої частини (17%) опитаних вчителів воліють перекласти із себе відповідальність щодо вирішення цієї проблеми – на батьків чи дирекцію школи. Лиш невеличка частка респондентів зазначила, що протидія дискримінації повинна бути комплексною роботою вчителів, дирекції школи, батьків та шкільного психолога.
Якщо ж повернутися до теми інклюзивної освіти в школі, то слід пам’ятати, що це значно ширше, ніж про дітей з інвалідністю. Однак освітяни продовжують затято звітувати, що діти “з обмеженими можливостями” можуть нарешті (21 століття!) вчитися на рівні з іншими.
Зокрема, 3/5 опитаних виступають за інклюзивну освіту – навчання дітей з інвалідністю разом з іншими дітьми.
Утім, в контексті інклюзивної освіти чомусь забувається про створення рівного й безпечного доступу для решти: дітей біженців, дітей із ЛГБТ-спільноти (лесбійок, геїв, бісексуалів, трансгендерів), дітей-ромів та представників інших груп.
До слова, у математичних задачках зображені, як правило, “білі” дівчатка та хлопчики. А куди ж “поділися” інші, які складають значну частину нашого суспільства? Наприклад, діти з інвалідністю, діти інших національностей, релігій тощо. Як часто ви зустрінете в підручнику з алгебри, фізики чи навіть біології кримськотатарську дівчинку чи хлопчика, або дитину, яка пересувається на інвалідному візку?
“Учителі не звикли думати категоріями прав людини. Тож коли виникає “нестандартна” ситуація, – наприклад, учень “іншої” національності чи дитина з інвалідністю, – то їм зручніше запропонувати окремі спецшколи, спецкласи. Замість того, щоб замислитися: ця ж дитина має право навчатися в цій школі, просто для цього потрібні додаткові послуги чи заходи… А це і є права людини в дії”,– переконаний Сергій Буров.
ДОВІДКА. Експертне опитування вчителів на тему “Права людини в Україні” було проведено з 22 листопада по 6 грудня 2016 року Фондом “Демократичні ініціативи” імені Ілька Кучеріва на замовлення Програми розвитку ООН в Україні та у співпраці із ГО “Центр інформації про права людини” і Офісом Уповноваженого Верховної Ради України з прав людини. Всього опитано 112 респондентів.
Ірина Виртосу, Центр інформації про права людини, спеціально для “Нової української школи”
Титульне фото: автор – pressmaster, Depositphotos
pandora jewelry pandora
pandora jewelry
pandora bracelet
yeezy shoes
adidas yeezy
yeezy boost 350 v2
yeezy boost 350 v2
red bottoms louboutin
red bottom shoes
louboutin outlet
louboutin shoes
nike air vapormax
nike vapor max
vapor max
air max 2018
nike air max 2018
longchamp handbags
longchamp bags
adidas outlet
adidas outlet store
rihanna puma
rihanna fenty puma
fenty puma
2018-0327y